Botswana! - Reisverslag uit Maun, Botswana van Miranda Bent - WaarBenJij.nu Botswana! - Reisverslag uit Maun, Botswana van Miranda Bent - WaarBenJij.nu

Botswana!

Door: Mier

Blijf op de hoogte en volg Miranda

06 Oktober 2007 | Botswana, Maun

Hoi allemaal!
Ben ik weer en inmiddels 39... :-(
Iedereen bedankt voor de berichtjes en de vele sms-jes!! In het vorige bericht was ik misschien wat minder enthousiast, maar dat kwam omdat pa ziekjes was en op bed lag in coma... Daarom ook geen verjaardagsfeestje om 12 uur 's nachts en ook niet echt jarig opgestaan, maar de sms-jes deden erg goed en omdat pa 5 okt weer zo goed als de oude was, heb ik toen maar met mijn bloemenslinger om gelopen!
Goed, pa vermoord me dat ik dit schrijf, want hij was niet ziek! Dus maar snel naar onze belevenissen! ;-)
wo 3 okt: zijn we 's avonds een gamedrive gaan maken en hebben toen een wijfjes luipaard gespot. Waar de auto's in Kruger niet de weg af mogen, gingen we nu iets te ver door de bush, beetje meer ontzag voor de dieren mag ook wel... Ze liep vlak langs onze auto en dat was best eng!
Later in het donker nog 4 neushoorns bij een modderpool gezien en eentje lag helemaal met de poten omhoog!! Schitterend!
Terug bij de lodge, gegeten in de boma, met takken omheinde plaats met vuur waar je kan eten. Er liepen ook veel beesten als spinnen, kevers en kakkerlakken (van het grote formaat zegmaar! ;-)), dus eten met mijn benen in mijn nek... kan beter! Maar het zag er goed uit en de anderen (op pa na dan) hebben heerlijk gegeten.
Die avond besloten de ochtendsafari te skippen ivm pa, waarschijnlijk dus geen leeuw meer spotten, want in Chobe is de kans klein, maar je weet nooit! 's Nachts kreeg ik al de eerste verjaardags-sms-jes van Leo, Niek, Saar, Room en Alice!
Do 4 okt had pa beter geslapen (nog niet de oude) en ging hij mee ontbijten (met langslopende gnoes). Ik kreeg veel kadootjes, oa 2 (dezelfde!!haha) cd's met Afrikamuziek, kilo drop, tasje met snoep van San, Sauna bon van de familie Regoord en een literfles Amarula!! Van pa en ma had ik voor Indonesie al een waterdichte fototas gekregen, die ik nu al voor de 2e reis gebruik!
In het tasje van San zat ook dropmentos... had ik me net in het begin van de vakantie uitgelaten over hoe misselijk ik daarvan wordt! Dus die maar uitgedeeld in de bus! hahaha
Toen we de poort uitgingen bleken we vergeten onze pas te laten tekenen, terug duurt een uur... Die bewaker ging "een plan" voor ons maken... Wij dat plan maar niet afgewacht en na het geven van smeergeld konden we door! ;-)
De weg was gelukkig wat minder hobbelig dan heen, waarschijnlijk was de zandschuiver (vergelijk met sneeuwschuiver) erover gegaan. De weg naar Polokwane/Pietersburg was erg afwisselend en we deden diverse "landen" aan als Italie, Mexico (hebben San nog net tegengehouden om het liedje te gaan zingen!) en Scandinavie.
Ook zien we nog een giraf en de borden met waarschuwingen voor overstekende olifanten waren in ons geval overbodig. Bij de middagstop is het 35 graden. We zien een kat die een hagedis vangt en die laatste laat zijn staart los en dat ding kronkelt nog een minuut verder, bahhh...
Rond half 3 in Pietersburg, zonder pa nog even lunchen en 's avonds in het hotel gegeten. Daarna vroeg naar bed!!
Vr 5 okt staan we allemaal als herboren op en dus draag ik die dag mijn verjaardagsslinger! We hebben een lange weg te gaan naar Francistown in Botswama. Tis een lange saaie weg en we moeten dus de grens over... De personencontrole ging snel, maar de betaling voor de auto duurt en duurt en duurt... Ondertussen is het buiten noodweer met vreselijke regen en onweer... Inmiddels weten we dat het door Kees en Tien komt, hebben ze zelf gezegd. Ach, we zien het maar als ontwikkelingswerk voor het droge zuidelijk Afrika. Je zou je bijna afvragen of ze al in midden Afrika geweest zijn! ;-)
We rijden nog een stukje acher een trage truck, maar we maken ons niet druk, want achterop staat "hakuna matata" (maak je geen zorgen!). We hebben hem toch maar ingehaald! Het hotel in Francistown is wat groter, maar Kees, Tien, pa en ma hebben een schattige kamer op palen aan de rivier. De rivier staat overigens droog hoor, misschien hadden we Kees en Tien achter moeten laten! hihi Ze doen weer even moeilijk bij het inchecken over een kamer die niet betaald is, dus San en ik steken weer even van wal en weg is het probleem! Lekker wat gedronken op het terras met live muziek en daarna heerlijk gegeten van het buffet met oa impala en struisvogel. Ik ben lekker voor een kip/rijsttroepje gegaan. Ik probeer daar nog te gaan internetten, maar in het scherm komen alleen maar virusmeldingen... laat maar!!!
Z 6 okt hebben we 500 km naar Maun voor de boeg. Dit is werkelijk 1 lange saaie weg (dus ik hoef niet op de kaart te kijken en ook voor de passagiers is het niet leuk, het landschap is dodelijk saai... Op een paar dingen na dan, want overal overstekende koeien, ezels en geiten, meestal grappig, maar soms ook schrikken als ze de weg op komen, maar Kees doet het goed, geen geraakt! UIteindelijk zien we een aantal gieren en maraboes langs de weg die een (kennelijk) aangereden dier eten... We besluiten dus dat het aanrijden van een dier, geen schuldgevoel hoeft te geven, want je voert dan de gieren en maraboes! Ien, moest wel aan je denken hoor, weet dat we in 2003 heel lang naar maraboes hebben gekeken en dat jij toen uit je dak ging. Ik had het toen niet, maar nu wel hoor, wat een beesten!!!
We lunchen in Gweta bij Baobab Planet, het hotel waar we na Maun logeren. Erg leuk en heel veel mooie baobabs. De toasted sandwich tonijn was niet te versmaden, ga ik morgen zeker weer nemen!
In Maun is het even flink zoeken naar een pin met Cirrus, maar bij het vliegveld gevonden! We kunnen weer eten.. ;-)
In Audi Camp hebben pa, ma, Kees en Tien een tented lodge aan de rivier (nu wel met water!). San en ik hebben een kalere tent achteraf. Primitief (we moeten lopen voor de wc en douche), maar we kijken uit op de kleine tentjes van de safaritruck (ons ding van andere reizen) en dat zaten we maar erg luxe op een bed met ook nog een stroom in de tent. Ik ga nog even internetten, maar tis een sloom ding en halverwege mijn bericht gaat de baas afsluiten.. jammer, foto's laden gaat hier dus zeker niet lukken.
In de tent schrijf ik nog mijn verslag en dan schrik ik me wezenloos van een spin die langs mijn kant omhoog loopt... Ik zit bij San op bed en de spin zit stil... We kijken eens goed, deze is ook voor San te groot om te vangen en er zit niets anders op dan Kees en Tien te bellen. Even later komt Kees helemaal vanaf de andere kant van de camping aanlopen voor de spin. Hij pakt hem in een doek, maar ik schijn buiten mee en zie eigenlijk geen spin uit de doek komen. Na een grondige inspectie zien we hem ook niet meer in de tent... Ik verlang naar mijn kleine safaritentje die ik hermetisch kan afsluiten!! Niet helemaal gerust ga ik weer liggen, maar door vermoeidheid toch lekker in slaap gevallen en geen enge dromen, gelukkig was het niet op een Lariamdag,want dan was het vast anders gelopen! ;-)
Vandaag zo 7 okt stonden we om half 9 aan de waterkant bij de lodge voor de boottocht door de Okavango Delta. Eerst de rivier af en dat duurt al anderhalf uur, dan zijn we bij het punt wat ik ken van de mokorotocht van vorig jaar.. ik bedenk me dus dat we toen dropjes hadden om mee over te gooien en dat ik nu niets te snoepen bij had... Nog net geen paniek! hahaha
Het is bloedheet in de delta, maar door de snelheid van de motorboot vangen we veel wind wat erg welkom is. We zien aan de rivier vooral veel grazen vee. mensen en vogels: oa de zwarte ooievaar... Kennelijk voor de zwarte kindjes van Afrika! ;-)
Tijdens de lunch wordt San getroffen door engheid. Heel vervelend, want je moet nog zo'n end door de hitte terug. Maar gelukkig knapt ze iets op en wil ze de lange rit terug. We dachten dat we via de hippopool gingen, maar kreeg vaag verhaal dat dat te ver was. Nou, vorig jaar waren we met de mokoro om 3 uur terug en redden we het wel, gids is vast bang of heeft geen zin. Dat laatste zou best kunnen, want meneer zegt niet, doet lomp en ik moet vaak mijn blote voeten in veiligheid brengen voor zijn maat kano! De stuurman heeft het zwaar, want de motor heeft giga kuren en alle andere motorboten varen ons steeds voorbij. Hij moet de hele dag steeds opnieuw starten. Ik word er al moe van, laat staan hij! hahaha
De rivier terug duurt erg lang, we zijn flink verkleurd allemaal en willen douchen. Die douche is overheerlijk en het eten erna ook, maar vooral het drinken, want je verliest toch wel wat vocht. Aan het eten praten we na over de delta. Iedereen heeft het ondanks het gemis van hippo's erg leuk gevonden en de zebra's, wrattenzwijnen, vele vogels, wit kikkertje en olifanten maken het helemaal goed!!
Ik ga nu lekker pitten, morgen via Avis naar Gweta. Dit is "maar" 200 km, maar even afwachten hoe lang het bij Avis duurt om de reserveband te verwisselen....
Wordt vervolgd met foto's!
Liefs,
Mier
xxx

  • 06 Oktober 2007 - 20:26

    Ien:

    Pfff...Miranda...schrikken bij je bericht over je pa!
    Meid, 'k hoop dat alles gezond blijft!!!
    Groetknuf!

  • 07 Oktober 2007 - 07:02

    Erik En Linda + Kids:

    Veel plezier nog en kom veilig en gezond weer thuis.

    groeten en xxx

  • 07 Oktober 2007 - 07:14

    Letty:

    hallo familie , jullie houden het wel gezond hoor, maar ik zie dat jullie wel weer spannende dingen hebben beleefd, groetjes ....en hou het gezond .

    wim en letty

  • 07 Oktober 2007 - 10:47

    Nicolette:

    Fijn, zo'n 'goed nieuws bericht'.
    Klinkt wel weer heel spannend allemaal.
    Ben erg benieuwd naar de foto's en hoop dat je daar nog aan toe komt. Vandaag gaat jullie laatste week al weer in. Genietse dus!
    Dikke zoenen, TSF

  • 07 Oktober 2007 - 17:29

    Marieke:

    Hey Big Six,

    hier dan ook eindelijk eens een berichtje op jullie weblog van mij...

    Ben heel benieuwd hoe het in de Okavango Delta was!

    Veel plezier met het QuadBiken Mier! En natuurlijk nog met alle andere dingen!

    Geniet er nog van de laatste week!

  • 08 Oktober 2007 - 10:20

    Enrico:

    Mier,

    Wat een leuk verhaal, jammer van de wat minder gestarte verjaardag. Vast super. Hier is herfst al gestart, so no need 2 come back ;-)

    XX

  • 08 Oktober 2007 - 13:50

    Jaap:

    waarom was'ie ziek ook al was'ie dat niet?
    was zijn zware Van Nelle op ?

  • 08 Oktober 2007 - 19:18

    Angelo, A-M & Fenne :

    Hoi hoi, wat een avontuurlijke verhalen weer. Ik hoor je al helemaal gillen om die spinnen. Ik vond die tented lodges super maar dan moet er wel een eigen badkamer bij zitten. Veel wild gezien en zelfs een luipaard in het donker, moet je ook maar net zien. Je pa weer hersteld? Niet fijn om daar niet zo lekker te zijn. Zijn jullie nog niet moe van de drukke dagen en indrukken?
    Geniet ze en op naar de volgende nieuwe avonturen !

    Liefs A-M

  • 09 Oktober 2007 - 06:47

    René K:

    Ik vind het wel aardig om te lezen dat die kleine beestjes minstens zoveel indruk maken als de grote..;-)
    Blijf genieten! René
    PS: weet nu ook wie Marieke is!

  • 10 Oktober 2007 - 07:28

    Geert En Marja:

    Wij genieten van jullie verhalen!
    Nog fijne dagen en een heel goede terug reis.
    Groeten aan allemaal

  • 10 Oktober 2007 - 12:20

    Tonnie:

    Tjé Miranda, wat een avonturen en wat leuk om ons zo mee te laten genieten. Heel veel groeten aan het hele gezelschap en tot gauw!

  • 10 Oktober 2007 - 14:11

    Jo&Lo:

    Super!!!Lees net je sms dat The big five compleet is. Hopelijk is je pa weer de "oude" en weer opgeknapt. Geniet nog lekker met z'n alle van al 't moois.
    Groetjes aan allemaal. xx

  • 10 Oktober 2007 - 16:40

    Lilly:

    Hoi Mier,
    Ik schaam me dood, je verjaardag vergeten! Alsnog van harte gefeliciteerd. Ik heb je smsje ontvangen. Ik ben inderdaad druk, behalve met de voorbereidingen van Suriname ook op het werk. Nou ja nog 2 nachtjes slapen. Ik heb alle verhalen gelezen, supergaaf! Geniet er nog van en we spreken elkaar na mijn vakantie snel.
    Dikke zoen Lilly (en Paul en Anna)

  • 10 Oktober 2007 - 20:04

    Al & René:

    Hallo big6 ! Vandaag de big5 compleet, gaaf hoor. Zo te lezen, maken jullie een hoop mee. Morgen de Vic falls op het programma. Valt het afrikaanse schoon nog te bevatten ? Ik hoop dat jullie er nog even op en top van genieten en wens jullie nog een paar hele mooie en leuke dagen toe met elkaar !!! Voor je het weet ben je weer in ons kikkerlandje ;-) Veel liefs voor jullie allemaal xxx

  • 11 Oktober 2007 - 18:16

    Edwin:

    Hoi Miranda, en de overige.

    Gaaf hoor jullie reis.
    Heb zojuist de foto's gezien.

    Geniet er nog maar van de paar laatste dagen, in Afrika.

    Gr. Edwin

  • 11 Oktober 2007 - 18:33

    A-M :

    Wow wij zijn jaloers .....zowiezo maar vooral op de foto van het luipaard. Wat dichtbij ! Volgens mij heb je je ouders en oom en tante aangestoken met het Afrika virus. Wat een mooie plekjes weer. Geniet ze nog !

    A-M

  • 11 Oktober 2007 - 19:14

    Monique:

    Hey Miran,

    Een beetje laat maar toch nog gefeliciteerd met je verjaardag. Zat zelf lekker in Turkije (jaja.... het is geen Botswana, maar wel heerlijk weer gehad).

    Groetjes

    Monique

  • 11 Oktober 2007 - 19:44

    Eer En Lin:

    hartstikke vet, te cool, gaaf zeg.
    ben je wel een beetje voorzichtig daar!? en allemaal weer gezond naar huis !!!
    groetjes
    erik en linda

  • 12 Oktober 2007 - 06:42

    Paul:

    Mooie foto's hé. Jammer dat je die spin niet gefotografeerd hebt. Gr aan allen.

  • 12 Oktober 2007 - 22:53

    Ien:

    Ja!!!Prrrachtig! En jij ook vogelblij:-)!
    Meid, MERCI, een smile na een dag met 2 zelfmoorden in m'n nabije omgeving...grrrrrrrrrrrrr. Knuf! en GENIET!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Botswana, Maun

Mijn eerste reis

Vanaf 22 september zal 'The Big Six' naar Kaapstad vliegen voor een reis door Zuidelijk Afrika.
'The Big Six' bestaat uit: (op volgorde van onze foto's in de header van dit weblog) Mier/Miranda (ik), San/Sandra (een vriendin), Tien/Tineke (mijn tante, zus van mijn pa), Kees (mijn oom), Frits (mijn pa) en Ria (mijn ma).
Hieronder vind je links en de route!!

Mier


Site Mier: http://www.mierenzo.nl

Route op Google Earth (thanks to Kees!):
http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&msa=0&msid=110960270572816892113.000001122f2fede40da5c&ll=12.726084,-27.246094&spn=104.442157,130.78125&z=3&om=1

Webcam in Sabi Sand (we zwaaien wel! ;-) )
http://www.wavelit.com/?ch=Wildlife&sh=africam (eerst altijd een reclame, daarna de webcam! Vooral bij zonsopkomst en zonsondergang veel beesten bij de waterpool!)


ROUTE VAN DAG TOT DAG!!

dag 1 (za 22 sept):
Amsterdam Schiphol --> Kaapstad Airport
Vertrek om 10.05 uur (KL 597) en aankomst Kaapstad om 21.35 uur

ZUID-AFRIKA
dag 2 (zo 23 sept):
Vliegveld --> Hermanus
Walvissen kijken in Hermanus

dag 3 (ma 24 sept):
Hermanus --> Kaapstad
In de ochtend met een boot naar de witte haaien (pa, ma, San en ik), in de middag naar Kaapstad

dag 4 (di 25 sept):
Kaapstad
Naar Kaap de Goede Hoop en Boulders Beach (pinguins)

dag 5 (wo 26 sept):
Kaapstad
Tafelberg / Citytour / Robbeneiland

dag 6 (do 27 sept):
Kaapstad
Wijntoer

dag 7 (vr 28 sept):
Kaapstad --> Johannesburg
12.30 uur vertek met Transkaroo Trein

dag 8 (za 29 sept):
Johannesburg
TINEKE JARIG!
15:20 uur aankomst in Johannesburg en toer door SoWeTo

dag 9 (zo 30 sept):
Johannesburg --> Kiepersol
Reisdag en mogelijk al stukje Panoramaroute

dag 10 (ma 1 okt):
Kiepersol
Ballonvaart!! (Ma, Tien, Kees, San en ik) en de Panoramaroute

dag 11 (di 2 okt):
Kiepersol --> Sabi Sand Game Reserve (Prive park bij Kruger NP)
Gamedrives en -walks

dag 12 (wo 3 okt):
Sabi Sand Game Reserve (Prive park bij Kruger NP)
Gamedrives en -walks

dag 13 (do 4 okt):
Sabi Sand Game Reserve --> Polokwane (Pietersburg)
MIER JARIG!!
Reisdag

dag 14 (vr 5 okt):
Polokwane (Pietersburg) --> Francistown
Reisdag

BOTSWANA
dag 15 (za 6 okt):
Francistown --> Maun
Reisdag

dag 16 (zo 7 okt):
Maun
Hele dag varen in de Okavango Delta

dag 17 (ma 8 okt):
Maun --> Gweta
Reisdag en quadbiken (pa en ik!)
Makgadigadi Zoutpannen

dag 18 (di 9 okt):
Gweta --> Kasane
Reisdag

dag 19 (wo 10 okt):
Chobe
Jeep- en bootsafari

dag 20 (do 11 okt):
Kasane --> Vic Falls
Reisdag en watervallen bezoeken

ZIMBABWE
dag 21 (vr 12 okt):
Vic Falls
Ochtend: Microflight (San), Leeuwenwandeling (Tien, ma en ik), Vissen (pa en Kees)
Vroege middag: Helicopter met z'n allen
Late middag: Olifantensafari (pa, ma en ik) en Gamedrive (San, Kees en Tien)

dag 22 (za 13 okt):
Vic Falls --> Johannesburg
Vertrek vanaf vliegveld Vic Falls om 15.35 uur

NEDERLAND
dag 23 (zo 14 okt):
Amsterdam
Aankomst in Nederland rond 10.20 uur

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2007

En weer thuis.....

13 Oktober 2007

Waterval aan verhalen!!

06 Oktober 2007

Botswana!

03 Oktober 2007

Sabi Sand!

30 September 2007

Toch Robben Island! En hoe... ;-)
Miranda

Vanaf 22 september zal 'The Big Six' naar Kaapstad vliegen voor een reis door Zuidelijk Afrika. 'The Big Six' bestaat uit: (op volgorde van onze foto's in de header van dit weblog) Mier/Miranda (ik), San/Sandra (een vriendin), Tien/Tineke (mijn tante, zus van mijn pa), Kees (mijn oom), Frits (mijn pa) en Ria (mijn ma). Hieronder vind je links en de route!! Mier Site Mier: http://www.mierenzo.nl Route op Google Earth (thanks to Kees!): http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&msa=0&msid=110960270572816892113.000001122f2fede40da5c&ll=12.726084,-27.246094&spn=104.442157,130.78125&z=3&om=1 Webcam in Sabi Sand (we zwaaien wel! ;-) ) http://www.wavelit.com/?ch=Wildlife&sh=africam (eerst altijd een reclame, daarna de webcam! Vooral bij zonsopkomst en zonsondergang veel beesten bij de waterpool!) ROUTE VAN DAG TOT DAG!! dag 1 (za 22 sept): Amsterdam Schiphol --> Kaapstad Airport Vertrek om 10.05 uur (KL 597) en aankomst Kaapstad om 21.35 uur ZUID-AFRIKA dag 2 (zo 23 sept): Vliegveld --> Hermanus Walvissen kijken in Hermanus dag 3 (ma 24 sept): Hermanus --> Kaapstad In de ochtend met een boot naar de witte haaien (pa, ma, San en ik), in de middag naar Kaapstad dag 4 (di 25 sept): Kaapstad Naar Kaap de Goede Hoop en Boulders Beach (pinguins) dag 5 (wo 26 sept): Kaapstad Tafelberg / Citytour / Robbeneiland dag 6 (do 27 sept): Kaapstad Wijntoer dag 7 (vr 28 sept): Kaapstad --> Johannesburg 12.30 uur vertek met Transkaroo Trein dag 8 (za 29 sept): Johannesburg TINEKE JARIG! 15:20 uur aankomst in Johannesburg en toer door SoWeTo dag 9 (zo 30 sept): Johannesburg --> Kiepersol Reisdag en mogelijk al stukje Panoramaroute dag 10 (ma 1 okt): Kiepersol Ballonvaart!! (Ma, Tien, Kees, San en ik) en de Panoramaroute dag 11 (di 2 okt): Kiepersol --> Sabi Sand Game Reserve (Prive park bij Kruger NP) Gamedrives en -walks dag 12 (wo 3 okt): Sabi Sand Game Reserve (Prive park bij Kruger NP) Gamedrives en -walks dag 13 (do 4 okt): Sabi Sand Game Reserve --> Polokwane (Pietersburg) MIER JARIG!! Reisdag dag 14 (vr 5 okt): Polokwane (Pietersburg) --> Francistown Reisdag BOTSWANA dag 15 (za 6 okt): Francistown --> Maun Reisdag dag 16 (zo 7 okt): Maun Hele dag varen in de Okavango Delta dag 17 (ma 8 okt): Maun --> Gweta Reisdag en quadbiken (pa en ik!) Makgadigadi Zoutpannen dag 18 (di 9 okt): Gweta --> Kasane Reisdag dag 19 (wo 10 okt): Chobe Jeep- en bootsafari dag 20 (do 11 okt): Kasane --> Vic Falls Reisdag en watervallen bezoeken ZIMBABWE dag 21 (vr 12 okt): Vic Falls Ochtend: Microflight (San), Leeuwenwandeling (Tien, ma en ik), Vissen (pa en Kees) Vroege middag: Helicopter met z'n allen Late middag: Olifantensafari (pa, ma en ik) en Gamedrive (San, Kees en Tien) dag 22 (za 13 okt): Vic Falls --> Johannesburg Vertrek vanaf vliegveld Vic Falls om 15.35 uur NEDERLAND dag 23 (zo 14 okt): Amsterdam Aankomst in Nederland rond 10.20 uur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 13491

Voorgaande reizen:

22 September 2007 - 14 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: